Організаційне проектування / Управління бізнесом

Стратегічне мислення

Стратегічне мислення

Мій конспект курсу Відкритого Університету Майдану “Стратегічне мислення”, який дистанційно проводить Михайло Крикунов. Тут я зібрав схеми, правила та іншу корисну інформацію цього курсу, переклавши на українську мову.

Схема-1 Матриця вибору або “Стратегічне бачення — немає нічого важливішого”

Стратегічне бачення

П’ять завдань стратегії

  • Стратегічне бачення, його розробка та розвиток
  • Встановлення цілей
  • Створення стратегії
  • Виконання стратегії
  • Оцінка результатів, моніторинг нових розробок та ініціація коректувальних дій

Схема-2  З чого складається стратегія

Стратегія

 

Дві форми стратегічного мислення

1. Мислення (міркування) о стратегії

  • Що таке стратегія?
  • Які варіанти стратегій можливі?
  • Який варіант краще всього?
  • Які джерела стратегії?
  • Які ризики конкретної стратегії?

2. Стратегічно побудоване мислення

  • Як я повинен навчитись думати, щоб побачити можливість?
  • Як моє мислення повинно мінятись, щоб бути у стані створювати стратегії?
  • Якими аналітичними якостями і техніками я повинен оволодіти, щоб бути ефективним?

Чому можливості бачать не всі?

  • Основна маса людей, організацій і влад прагне працювати в умовах стабільності, сформованих правил та рішень
  • Правило інерції мислення і дій — переважає домінуюча логіка, світогляд
  • Самовдоволення
  • “Справжніх буйних мало” (В. Висоцький)

Інертність

  • Технологічна інертність — збереження засобу реалізації (організації) діяльності, небажання впроваджувати технологічні зміни
  • Культурна інертність — прихильність до незмінного способу мислення — культурі
  • Обмеження організації — середовища

Стратегічне вікно

  • Обмежені в часі умови, доступ до ресурсів, людей і такого іншого, що потенційно призводить до можливості зміни “статус кво”
  • Щоб скористуватись вікном можливостей, потрібно пройти через шість стадій

Шість стадій

1. Звернути увагу на: новий продукт; нову послугу; новий засіб виробництва; новий спосіб дистрибуції; побудови відношень

2. Оцінити його розмір і можливості, які за ним стоять — якій розмір можливості? Які параметри вікна? Чи коштує воно того? Які супутні ризики?

3. Вибрати вікно — визначитись з привабливою можливістю і вікнами, які потенційно стоять за цим вікном

4. Оцінити об’єм необхідної роботи — змінювати

5. Реалізувати зміни — увійти у вікно

6. Повторити цикл

Завдання — бачити далі одного вікна

Схема-3 Типи можливих інновацій

Інновації

Завжди знайдеться щось вище того, що вище за все
(“Уе ни ва уе га ару” — японське прислів’я)

Бачення

Зрозумілий опис привабливого стану чогось у майбутньому, якому можна довіряти, але якого нелегко досягти

  • Картинка
  •  Мовний опис
  •  Сценарій

Що робить бачення?

— зв’язує сьогодення і майбутнє
— заряджає людей енергією і забезпечує залучення в справу
— надає роботі сенс
— встановлює стандарт досконалості та цілісності

Характеристики бачення

  • Орієнтовано у майбутнє
  • Ідеалістично
  • Відповідає історії та культурі організації або людини
  • Надихає
  • Передбачає ціль
  • Виходить з амбіцій
  • Розділяється людьми

Розробка бачення

1. Опишіть себе, свою організацію у майбутньому
2. На що це буде походити у майбутньому?
3. Важливо бачити картинку в цілому

Бачення
Схема-4 Розробка бачення

Корисні запитання

  • На що Ви надієтесь і про що мрієте у майбутньому?
  • Як би Ви хотіли, щоб майбутні покоління описували Вашу організацію чи спілку?
  • Що Ви бажаєте створити?
  • Як повинен виглядати Ваш успіх?
  • У який час що повинно відбутись?

Хто такий візіонер?

  • Схильний до роздумів, часто провокативний
  • Знаходить довгострокові, часто проривні рішення проблем
  • Задає сміливі, незвичні питання по суті
  • Схильний до міждисциплінарному, системному погляду
  • Може нехтувати фактами та відмовлятись від залучення інших

Цілі повинні бути SMART

S — Specific — конкретні
М — Measurable — вимірні
А — Attainable — досяжні. Закріплені за конкретним виконавцем
R — Realistic — реалістичні
Т — Timed — приурочені. Орієнтовані на конкретний час

Конкретні цілі

  • Відносяться до чогось певного
  • Детальні
  • Сфокусовані
  • Добре визначені
  • Чітко направлені
  • Орієнтовані на діяльність

Корисні питання для перевірки конкретності

  • Що я збираюсь робити? Використовувати дієслова
  • Чому реалізація цого завдання важливо?
  • Кого необхідно залучити?
  • Коли це завдання повинно бути виконано?
  • Як я збираюсь це зробити?

Корисні питання для визначення вимірності цілей

  • Як я впізнаю про досягнення цілі?
  • Які виміри я повинен використовувати?
  • Що може бути проміжним показником успіху?

Що визначає досяжність цілей

  • Навички та знання
  • Фінансування
  • Обладнання
  • Час
  • Люди

Корисні питання для визначення реалістичності цілей

  • Чи є в мене ресурси для реалізації цілі?
  • Чи потрібно мені змінювати пріоритети для реалізації цілей?
  • Можливо реалізувати ці цілі?
  • Як досягнення цієї цілі вплине на мої інші цілі?

Принцип KISS

“Keep it simple stupid”Не ускладнюйте. Спрощуйте до пустощі

Стратегічне мислення потребує тверду, основану на твердих фактах інформацію

  • Університетські підручники та узагальнюючи теорії мають абстрактний характер
  • Важливим є спостереження за реальними об’єктами: необхідно слухати що говорять реальні люди та спостерігати за їх поведінкою
  • Слід признати, що ми не маємо надійну інформацію та готові судження

Методи збору інформації

  • Кількісні
  • Якісні

Необхідно бути в курсі ключових тенденцій, припущень, думок
Необхідно, щоб цікавість вела нас у самих різних напрямках. Необхідно цікавитись тим, що не має відношення до нашого сьогодення, але має відношення до життя людей.
Слід постійно вияснювати як виглядає дійсність
Інформація — король

Види інформації

  • Первинна
  • Вторинна
  • Внутрішня
  • Зовнішня

Стратегічне мислення сумнівається в усіх непорушних припущеннях
Скептичне відношення до будь якої неперевіреної інформації корисно
Слабкі сигнали можуть бути як шумом, так і джерелом проривних ідей

В основі розвитку розуміння — людська цікавість

Схема-5 Природна цікавість

природна цікавість

 

Інструменти підвищення цікавості

  • Коли Ви чуєте “не може бути” — задайте собі питання “чому?”
  • Корисно задавати питання: “Що мене цікавить сьогодні?”
  • Регулярно формуйте незвичні запити в Гуглі
  • Цікавтесь хто, що бачив, кожний день
  • Очікуючи — читайте, вивчайте, цікавтесь
  • Вивчайте іноземні мови, слухайте радіо, дивіться пізнавальні програми
  • Прагніть до нових інтелектуальних можливостей

“Паливо” для стратегічних роздумів

Нові можлвості

Схема-6  Пошук нових стратегічних можливостей

Амбіції

Якщо лідерство, організація та індивідуальність складають мотор виконання замисленого, то відношення — це карбюратор цього мотора, а амбіції — паливо.

Схема-7  Модель реалізації замисленого

Амбіції

Культурні вороги амбіцій

Заорганізованість — Бюрократія
“І так зійде” — Лінь = Комфорт
СамовдоволенняУчорашнє > Сьогоденне
“Університет” — Знати > Робити
Втома, страх і стрес — Спіраль негативного досвіду

Контінуум досконалості

Цінний — Незвичайний — Унікальний — Видатний — Винятковий — Кращий

Бренд або професійність

Схема-8 Амбіції

Амбіції

“Найбільша небезпека для більшості з нас складається не в тому, що наша ціль занадто висока і ми її не досягаємо, небезпека у тому, що ціль занадто низька і ми її реалізуємо”. (Мікеланджело Буонаротті)

Варіанти цінностей

Рольові цінності — очікування від поведінки, запропонованої виконанням певної ролі. Людина може грати декілька ролей водночас.
Організаційні цінності — очікування виконання певних стандартів, встановлених організацією для співробітників
Етнічні / Культурні / Релігійні цінності — цінності, встановлені певною соціальною групою, членом якої є людина
Цінності покоління — загальні норми і стандарти поведінки, які поділяються поколінням людей
Персональні цінності — принципи та погляди, що визначають нашу індивідуальність і сформовані нашим життєвим досвідом і уявленням про світогляд

Цінності впливають на

  • Почуття членів команди, організації, людини по відношенню до стратегічної цілі чи проблемі яка вирішується
  • Уявлення про те, які альтернативи рішень можливо роздивлятись
  • Вибір критеріїв для оцінки прийнятних варіантів рішення
  • Оцінку відносної важності критеріїв стратегічного рішення
  • Відношення до методів, що використовуються для рішення стратегічних проблем

В кожного свої цінності — аналіз стейкхолдерів

Стейкхолдери — окремі люди, групи людей і організації прямо або побічно зачеплені або зацікавлені в Вашій діяльності

1. Виділяємо групи стейкхолдерів (внутрішніх і зовнішніх)
2. Відносимо їх до тої або іншої групи за ступенем можливого впливу на нашу діяльність
3. Визначаємо ключові цінності кожної групи
4. Приймаємо до уваги цінності основних груп у формуванні можливих стратегічних рішень та оцінки їх передбачуваних наслідків

Матриця сейкхолдерів

Стейкхолдери

Прояснення власних цінностей

— Прояснення власних цінностей — важливіший етап стратегічних роздумів
— Задайте собі питання: “Які цінності і вади я ціню більш за все хотів би мати?”, “Яким цінностям я хочу слідувати все життя?” — Цілісність, якість, повагу до інших, інновація, підприємництво, лідерство, подібне
— Це дозволяє визначитись з тим, які персональні навички укріплять, яка сфера особистої досконалості, таке інше

Важливі питання

— Визначте спрощені цілі на майбутнє, відповівши на три запитання:
1. Які завдання стоять перед моєю країною?
2. Що впливає на спроможність моєї країни реалізовувати поставлені цілі?
3. Що хвилює наших людей?
— Чесно відповідайте на ці запитання
— Прийміть факти, відносно існуючих організаційних обставин
— Відпрацюйте бачення за рахунок постійної переоцінки відповідей на питання

Важлива частина стратегічного мислення

  • Етичні роздуми
  • Рішення етичних проблем
  • Роздуми над конфліктами цінностей

Невизначеність сенсів

  • Що здається відбувається?
  • Що в дійсності відбувається?
  • Що може відбутись?
  • Що ми можемо зробити?

Що нам може заважати побачити сенс?

Фільтри сприйняття — звичні нам моделі відгуку на сигнали навколишнього світу
Помилки представництва — винесені судження на основі стереотипів чи малої кількості фактів
Спотворення фреймінгу — те, як сформульовано питання, впливає на те, як ми про нього думаємо
Самовпевненість — занадто сильна впевненість у своєму розумінні логіки майбутніх подій
Прагнення підтвердити свою правоту — підбір фактів і даних, що підтверджують наші погляди
Неприйняття протиріч — прагнення до певності пояснень
Групове мислення — відповідальність очікуванням групи

Приклад ключових цінностей

1. Бути Зіпстерами (Zipsters)
Розвивати почуття причетності і унікальності досвіду користувачів у членів спілки наших підписантів
2. Be the Best We Can Be
Підтримувати персональний зріст, вплив і самовдосконалення людей
3. Забезпечувати результатів
Створювати постійну цінність за рахунок росту
4. Робити це просто
Перемагати простотою і постійною інновацією
5. Have an Impact
Міняти світ за рахунок трансформації міського і навколишнього середовища
Джерело: zipcar.com/mission

 

Прояснення бачення / цілей

Хто виграє від моєї / нашої ініціативи?
У чому виражається цей виграш?

Схема-10 Базовий процес стратегічного бачення

Процес бачення

 

Роздуми про навколишнє середовище — PEST — Аналіз

— Які зміни можуть статись у Вашому середовищі, створив загрозу або можливість для Вашої діяльності?

Р — політичні умови

  • рівень асоційованості
  • державне регулювання
  • політична підтримка і лобіювання

Е — економічні умови

  • рівень інфляції
  • курси валют
  • доля ринку, рівень росту
  • географічний масштаб
  • потреби в капіталі
  • галузевий кластер і його сильні сторони
  • кількість продавців і об’єм покупок покупців

S — соціально-культурні умови

  • тенденції споживання
  • профіль споживачів

Т — технологічні умови

  • швидкість технологічних змін та інновацій
  • економія на завантаженості та масштабах виробництва
  • крива попиту та інше

Схема-11 Аналіз зовнішніх сил

зовнішні сили

Схема-12 Модель конкурентних сил по М.Портеру

конкурентні сили

Схема-13  SWOP — аналіз

SWOТ-аналіз

Техніки покращення стратегічного мислення

  • Записуйте усі свої нові ідеї
  • Вчиться вчитися
  • Вишукуйте зворотню логіку (від досягнутої цілі до джерел її досягнення)
  • Завжди мислить довгостроково
  • Вишукуйте системні взаємозв’язки
  • Мисліть колективно
  • Відноситесь до помилок позитивно
  • Документуйте свої кроки, замальовуйте схеми
  • КІSS
  • Задавайте питання
  • Роздивляйтесь протилежні та незвичні варіанти
  • Сумнівайтесь у вихідних припущеннях

Техніка 7 запитань

1. Яке питання ви вважаєте критичним для майбутнього?
2. Якщо все піде добре, оцінюючи оптимістично, але реально, щоб ви хотіли бачити у якості бажаного результату?
3. Якщо все піде погано, про що ви будете непокоїтись?
4. З точки зору внутрішніх систем вашої організації, що в них необхідно буде змінити, щоб отримати бажаний результат?
5. Дивлячись назад, які основні дії, що вплинули на теперішню ситуацію, ви виділите?
6. Дивлячись вперед, які дії ви би вважали пріоритетними для швидкої реалізації, якби відповідали за них?
7. Якби усі перепони були б усунуті та ви могли керувати зробленим, то що б ви ще хотіли, щоб було зроблено?

Техніки стратегічного планування, візуалізації мислення

Стратегічні карти (дорожні карти)
Карти мислення, карти пам’яті

Критичне мислення — це

Спосіб мислення, при якому людина ставить під сумнів інформацію що надходить, включаючи особисті переконання

Сприйняття оманливе

Як бути з суперечливими ситуаціями, інформацією?

  • Намагайтесь зрозуміти сенс суперечливих термінів
  • Намагайтесь зрозуміти контекст
  • Задавайтесь питанням, що мав на увазі автор
  • Усвідомлюйте емоціональний вплив певної інформації
  • Просіть співрозмовника перефразувати сказане
  • Задавайте питання: “Правильно я зрозумів, що….?”

Як перевірити припущення і посилки

  • Звертайтесь до ідей, якими обґрунтовують довід
  • Ставте себе на місце автора чи того, що виступає
  • Приймайте на себе роль адвоката диявола і навпаки
  • Припускайте інші можливості

5 фаз критичного мислення

Фаза 1: Подія, що запускає
— Відчуття дискомфорту

Фаза 2: Оцінка
— Міркування і рішення знайти інший підхід

Фаза 3: Дослідження
— Задавання питання і збір додаткової інформації

Фаза 4: Знаходження альтернатив
— Використання нового стилю мислення

Фаза 5: Інтеграція
— Адаптація нових ідей і інформації до звичайної ситуації

Ключеві критичні питання

  • У чому проблеми і висновки, які очікуються?
  • Які є причини?
  • Які є суперечливі слова і фрази?
  • Чи є конфлікт цінностей?
  • Які є припущення?

“Головне в шахах це не те, на скільки ходів вперед ти думаєш, а як ти аналізуєш поточну ситуацію” (Г. Каспаров)

Схема-14. Приклад суб’єктивності сприйняття. Рішення контекстні

Контекстність

Розуміння контексту

VUCA — середовище

Voiatile (мінлива): зміни відбуваються миттєво у великих масштабах
Uncertain (невизначена): майбутнє неможливо передбачити якось точно
Complex (складна): виклики ускладнені впливом багатьох факторів, проблеми рідко мають невелику кількість причин і рішень
Ambiguous (неоднозначна): немає ясності у тому, що означають події та які їх можливі наслідки

Схема-15  Тріада контекстного інтелекту, чи 3D мислення

3Д мислення

Вплив минулого на майбутнє

— MTT — Mental Time Travel
— Спроможність прогнозувати деталі майбутнього залежить від здатності запам’ятовувати деталі минулого

Людина — це його історія (Wachterhauser)

Схема-16 Види контекстів

контекст

Простий Контекст — Звичайний збір інформації
Ускладнений Контекст — Справа експертів — метод Дельфи

Процесність — Звідки береться бачення

Схема-17 Формула бачення

схема бачення

 

Схема-18 Процес усвідомленої компетенції і стратегічне мислення

Компетенції

І ще раз — Вправляйте мозок

  • MBWA (Керуйте гуляючи по організації)
  • Читайте гумористичну літературу
  • Грайте в картинку
  • Акторуйте (будьте актором)
  • Виявляйте обмеження свого сприйняття
  • Використовуйте свої відрядження на 100%
  • Робіть замітки і перечитуйте їхІ ще раз — Вправляйте мозок
  • Пробуйте нові технології
  • Вивчайте інші мови та гру на інструментах
  • Практика, практика і ще раз практика!

 

Схема-19 Петлі навчання

Петлі навчання

 

Схема-20 Контекст як тиск

Контекст

 

Схема-21 Три типи стратегічного мислення
Стратегічне мислення

 

Парадигма — це набір норм та правил (письмових чи усних), який виконує дві функції:

  • Встановлює кордони; і
  • Говорить, як діяти в межах завданих кордонів, щоб добитись успіху.

(Джоел Беркер, “Парадігми мислення”)

Приклад зсуву парадигми:

— Допущення рабства — права людини
— Патерналізм — вільне підприємництво
— Що виробляти вирішує виробник — що виробляти вирішує ринок

Важливі етапи

1. Намагайтесь побачити зміни
— Шукайте інформацію, що змінює правила гри на периферії вашої галузі діяльності
— Шукайте нове за кордонами вашого бізнесу / вашої діяльності
— Будуйте широкі зв’язки зовнішніх контактів, що допомагає краще сканувати горизонт подій

2. Критично осмислюйте ситуацію
— Переформулюйте проблеми, щоб дійти до суті речей — вихідних причин
— Піддавайте сумніву поточні думки і погляди, у тому числі й свої
— Виявляйте лицемірство, маніпуляції і спотворення в організаційних питаннях

3. Інтерпретуйте факти
— Шукайте закономірності (повторювальні елементи — паттерни) в даних з множини різних джерел даних
— Спонукайте до цього інших
— Сумнівайтесь в прийнятих припущеннях і перевіряйте множину гіпотез одночасно

4. Приймайте рішення
— Ретельно формуйте рішення, адресуючи до суті речей
— Намагайтесь збалансувати швидкість, ретельність, якість і життєздатність — не думайте о досконалості

5. Відповідайте ситуації
— Намагайтесь зрозуміти драйвери дій інших організацій і людей (включаючи неявні)
— Ставте перед собою і своєю командою складні, незручні питанням
— Оцінюйте допустимі ризики і при необхідності ризикових рішень, забезпечте собі необхідну підтримку

6. Вчіться
— Спонукайте інших і надавайте приклади чесного, детального “розбору польотів” — аналізу висновків з отриманого досвіду
— Швидко міняйте курс дій, якщо розумієте, що правильний шлях пішов в іншу сторону
— Радійте як успіхам, так і неусвідомленим невдачам, вони джерело ідей

Конспект курсу Відкритого Університету Майдану “Стратегічне мислення”, який дистанційно проводить Михайло Крикунов, посилання — http://online.vum.org.ua/course/strategichne-mislennya/

Leave a Reply